PRT & FT

یکی از مراجعات عمده بیماران به مطب نورولوژیست‌ها و جراحان مغز و اعصاب دردهای رادیکولر می‌باشد. بسته به سطح و شدت درگیری روش‌های مختلفی از کنترل درد و رفع فشار از روی عصب توسط متخصصان مربوطه تجویز می‌گردد، از استراحت و تجویز دارو گرفته تا اعمال جراحی متعدد و متنوع. یکی از روش‌های کنترل علائم- ونه درمان- در موارد فوق بلوک  اعصاب با ترکیبات مختلف با راهنمایی CT-Scan در محل خروج ریشه‌های عصبی از کانال نخاعی و یا در محل Facet Joint می‌باشد. سطح عصبی عامل درد و سمت آن، توسط پزشک مریوطه، (در صورتی که رفع عامل درد مقدم به رفع فشار و یا تنها عامل نیاز به مداخله پزشکی باشد). مثلاً بعد از لامینکتومی در صورتی که درمان طبی پاسخگو یا کافی نباشد با کمک سوزن‌های مختلف به موضع درد رسیده و ترکیبات مناسب در محل تزریق می‌شود. این روش تا ۹۵% دردهای فوق را رفع کرده و تا ۴ بار به فواصل ۳ هفته‌ای قابل تکرار می‌باشد. در صورتی که بعد از ۴ بار تزریق، درد رفع نشد؛ احتمال موفقیت در روش فوق بسیار کم است.
—–
درد گردن و کمر جزء علل و شایع مراجعات پزشکی است. شیوع درد ستون فقرات حدود ۶۰% مردم بوده، درد ستون فقرات دومین علت مراجعات پزشکی بیماران سرپایی، سومین عامل اعمال جراحی، و پنجمین علت بستری است. بیشتر علائم طی چند روز تا چند هفته با درمان نگهدارنده بهبود می‌یابند، اما یک سوم به مرحله ازمان می‌رسند.
تشخیص‌های افتراقی شامل پاتولوژی‌های جسم مهره، پارگی‌های دیسک، تنگی کانال نخاعی، گیرافتادن عصب، درگیری عضلات پارااسپاینال، مشکلات Facet Joint، و علل خارج از ستون فقرات مثل Cancer، زخم معده و اثنی‌عشر، پانکراتیت، آنوریسم آئورت و سنگ کلیوی است.
Facet Joint مفصل سینوویال واقعی در محل اتصال مهره‌هاست که با دیسک بین‌مهره‌ای عامل ستون فقرات می‌باشد. علل سندروم Facet، تروما، آرتریت، و دژنراسیون است.
مستعد ترین محل اسیب Facet Joint در مسیر ستون فقرات ناحیه توراکولومبر است، چون جهت F.J. به طور ناگهانی از کرونال به ساژیتال تغییر می‌کند. در مرحله حاد و ابتدای مرحله مزمن، درمان نگهدارنده، توصیه می‌شود. اگر پس از ۱۲-۶ هفته درد بهبود نیافت و شواهد اختلال نورولوژیک و یا رادیولوژیک بازر وجود نداشت، باید به Facet Syn. فکر کرد.
در این گونه موارد می‌توان در محل درد ترکیبی از مواد بی‌حسی و ضد التهابی با راهنمایی                   CT-Scan تزریق نمود. کنترااندیکاسیون‌های تزریق، امتناع بیمار، عفونت سیستمیک، عفونت پوست محل تزریق، اختلال انعقادی  (INR >1.2) و ترومبوسیتوپنی <50000 باشد.
کنترااندیکاسیون نسبی: ناتوانی در قرار گرفتن در حالت Prone، حاملگی، آلرژی به مواد حاجب یا بی‌حسی، اختلال سایکولوژیک و آسیب‌های نورولوژیک زمینه‌ای می‌باشد. عمل جراحی قبلی ستون فقرات کنترااندیکاسیون انجام تزریق نیست؛. اما تکنیک انجام آن را مشکل می‌سازد. تزریق به Facet Joint ایمن است و تنها حدود ۱%  عوارض جرئی مثل درد پس از تزریق نشان نی‌دهد. نکته مهم تکنیک آسپتیک جهت ممانعت از گسترش عفونی در محل است. تزریق فوق را می‌توان در فواصل ۳ هفته‌ای تا ۴ نوبت تکرار کرد. در صورت عدم پاسخ پس از ۴ نوبت، احتمال کاهش درد با این روش بعید است.
در PRT تزریق در محل خروج اعصابی که درد نخاعی را منتقل می‌کنند (الیاف A و C) می‌باشد. A درد Sharp و C درد عمقی و مداوم را منتقل می‌کند. درد در مسیر الیاف C مستعد به درمان با استروئید و ازن می‌باشد.