سونوگرافي اعصاب محيطي

از قابلیت‌های تصویری اولتراسونوگرافی با فركانس بالا، بررسی اعصاب محیطی است. سودمندی این روش نسبت به MRI، رزولوشن فضایی بالاتر آن می‌باشد؛ به طوری كه می‌‌توان شاخه‌های ظریف دیستال عصب را مشاهده نمود. توانایی دیگر سونوگرافی، بررسی سیستم عصبی به صورت دینامیك حین انقباض عضلات است كه امكان بررسی از جهت Entrapment، ضایعات تروماتیك و یا فضاگیر را می‌دهد.

سونوگرافی اعصاب، رشته بسیار جدید و در حال پیشرفتی می‌باشد كه امكان انجام آن تنها با بالاترین فركانس‌های غیر تحقیقاتی پروب‌های سونوگرافی مقدور می‌باشد؛ و از این پس- علاوه بر سونوگرافی‌های موسكولواسكلتال- با هماهنگی‌های قبلی، در این مركز انجام خواهد شد. خواهشمند است در هنگام درخواست سونوگرافی، نام عصب مربوطه و سطوح مورد نیاز ذكر شود.

2 دیدگاه

  • سارا

    سلام خسته نباشید. خانمی۲۶ساله م. 5ساله علایم عجیبی در سمت راست گردنم کنار تیغه شونه م ایجاد شده به شکل حساسیت به لمس٫ 5سال پیش که تازه شروع شد رفتیم پیش یه پزشک عمومی گفت احتمال داره عروقت تنگ شده باشه. تو این ۴سال روز بروز حساسیت به لمسم بسمت پایین تنه پیشرفت کرده الان تا وسط ران پای راستم حساسیت به لمس دارم طوریکه اگر لمس بشه درد عجیبی پخش میشه تو سمت راستم بخصوص دست راست..حسم اولش سرما و سنگینیه بعد به درد تبدیل میشه دردی مبهم شبیه درد دندان که تو شانه و گردنم میاد و بعد از۳۰ ثانیه تموم میشه.. و در پایان انگشتای دستم خود بخود چنگ میشن و باز و بسته میشن.. دکترا میگن یا رگ گرفتگیه یا نوروپاتی یا رادیکولوپاتی و این چیزا.. امارآی گردنم مشکلی نداره. نوار عصبم درگیری خفیف عصبc6 و l5رونشون داد.با این شرایط بنظرتون علایمم به گرفتگی عروق میخوره؟ یا توراسیک اوتلت؟ چون هیپراستزی یکطرفه دارم درحالت عادی درد ندارم و هیچگونه مشکل دیگه هم ندارم فقط بخش وسیعی از سمت راست گردن و شانه و شکمم بخصوص از جلوی بدن به لمس و کشش حتا خفیف حساسه..اطراف اندام سمت راستم احساس تنگی میکنم و تحمل لباس چسب رو ندارم.. 3 سال اول حساسیت به لمس فقط در کنار گردن و زیر بغلم محدود بود.. تو 2سال اخیر زیاد پیشرفت کرد بسمت پایین..ضمنأ به سرما هم حساسم و تو سرما و بعد از فعالیت زیاد حساسیتم خیلی بیشتر میشه.. آخرین تشخیصی که روم گذاشتن اینه که واسکولار تی او اس دارم و بخاطر مزمن شدنش خون رسانی به اندام فوقانیم مختل شده و احتمالا فشارش رو اعصاب سمپاتیکمم اثر گذاشته و کمی هم دچار هایپرالژیا شدم بخاطر مزمن شدن درد.. اما گفتن باید تست های واسکولار تی او اس رو بدی تا مطمعن شیم..تشخیص دوم نوروپاتی عروقی بود.. بهم گفتن برا اینکه مطمعن شیم عروق گردنت و عروق مغزت نگرفتن باید ام آر ایMRA و سیتی آنژیو انجام بدی…و گفتن ممکنه ام ار نوروگرافی فشار بر عصب رو نشون بده..تا حالا انجام ندادم..ضمنا شونه هامم افتاده تر از حد معموله.. نوروگرافی انجام بدم؟یا بیوپسی عصب؟ ممکنه مشکل از مغزم و عروق مغز یا گردنم باشه؟

    • admin

      سلام. سوالي كه فرموديد همراه با اطلاعات مفصل باليني، بيشتر در حيطه كار كلينيسين ها خصوصا جراحان مغز و اعصاب و روماتولوژيست ها است. توضيحاتي كه به نظر من مي رسد – با توجه به شرح و توصيف دقيق اطلاعات پزشكي كه مطرح كننده آشنايي شما با اين مقوله است – بدين شرح مي باشد كه با توجه به گسترش غير آناتوميك علايم از نظر مسير اعصاب محيطي، علت اصلي بيماري را بايد – در صورت وجود عامل ارگانيك- در مسير CNS و يا با احتمال كمتر علل روماتولوژيك جستجو نمود. به همين علت MRI مغز و كانال نخاعي جهت رد ضايعات منتشر توصيه ميشود. انجام تراكتوگرافي يا DTI با توجه به اتيولوژي احتمالي موردي ندارد. رد TOS با راديوگرافي ساده گردن و MRI قاعده گردن و پروگزيمال توراكس قابل بررسي است كه البته توجيه كننده علايم ديستال به آن نيست. در صورت نرمال بودن مسير فوق، بررسي هاي روماتولوژيك توصيه مي شود.
      با تشكر از تماس شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه − 3 =