اطلاعات عمومی در مورد سونوگرافی

اطلاعات عمومی در مورد سونوگرافی

بیمارانی که هرگز  تجربه سونوگرافی را نداشته اند، ممکن است برخی از سوالات در ذهن شان در مورد این روش تصویربرداری وجود داشته باشد. بهترین منبع برای کسب اطلاعات، پزشک شماست. سوالات خود را با ما در میان بگذارید و ما در اولین فرصت جوابگوی آنها خواهیم بود. در ذیل یک سری از سوالات را که ممکن است دغدغه شما هم باشد مطرح می کنیم:

  • آیا سونوگرافی امواج مضر دارند؟

جواب: سونوگرافی بر خلاف بسیاری از روشهای تصویربرداری که از امواج ایکس استفاده می کنند از امواجی با فرکانس بالا استفاده می کنند که برای بدن بدون ضرر است.

  • من ترس در محیطهای بسته دارم. سونوگرافی به چه صورت انجام می شود؟

جواب: خوشبختانه نیازی نیست برای تصویربرداری وارد یک تونل  (مانند سی تی اسکن ) بشوید. شما به راحتی روی تخت دراز کشیده و پزشک با استفاده از ژل مخصوص و به کمک وسیله ای بنام پروب سونوگرافی ناحیه مورد نظر  را انجام خواهد داد.

  • سونوگرافی بارداری

جواب: سونوگرافی نقش مهمی در مراقبتهای بارداری دارد. با سونوگرافی علاوه بر امکان تعیین جنسیت جنین و نمودار رشد جنین، امکان تشخیص سرطان سینه، نارسایی قلبی و گرفتگی عروقی وجود دارد.

  • چه کارهایی برای روزی که قرار است به کلینیک مراجعه کنیم نیاز است؟

جواب: با توجه به نوع سونوگرافی متفاوت است. برخی بیماران نیاز است چند ساعت ناشتا باشند و بر عکس برای بعضی معاینات نیاز است که مثانه پر باشد. قبل از مراجعه از کلینیک سوال بفرمایید.

  • آیا سونوگرافی دردناک است؟

جواب: بیشتر مراجعه کنندگان هیچ تجربه بدی از سونوگرافی ندارند. شاید درصد کمی ناراحتی برای بیمارانی باشد که نیاز است برای معاینه مقدار آب زیادی بنوشند تا مثانه پر باشد.

  • چه زمانی جنسیت جنین تعیین می شود؟

جواب: به دلیل استفاده از امواج ایکس بسیاری از روشهای تصویربرداری در زمان بارداری توصیه نمی شوند  ولی سونوگرافی استثنا است. سونوگرافی بر اساس امواج با فرکانس بالاست که برای مادر و جنین بی ضرر است. اصلی ترین هدف سونوگرافی بارداری، تعیین جنسیت جنین است که بین 18 تا 20 هفتگی بارداری قطعا قابل تشخیص است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 1 =