کبد چرب

خانه » کبد چرب

کبد چرب

کبد یکی از بزرگترین عضوهای بدن است که در متابولیسم مواد مغذی و سم زدایی مواد مضر از خون نقش مهمی دارد. یکی از بیماریهای شایعی که کبد را درگیر می کند و شیوع بالایی در کشورهای مختلف دارد بیماری کبد چرب است.تجمع بیش از حد چربی در کبد باعث بیماری کبد چرب می شود که اگر درمان نشود در طولانی مدت باعث نارسایی کبد می شود.

علائم

این بیماری معمولا علامتی ندارد ولی ممکن است دردی در سمت راست بدن احساس شود. در مواردی که بیماری تشدید می شود علائمی نظیر تورم شکم، بزرگی طحال و زردی مشاهده شده است. اضافه وزن، قند و تری گلیسرید بالا می توانند در بروز این بیماری تاثیرگذار باشند.

کبد چرب

انواع بیماری

  • نوع غیرالکلی: این بیماری زمانی رخ می‌دهد که کبد در شکستن چربی‌ها دچار مشکل شده و با جمع شدن چربی در بافت‌های کبد، فرد دچار کبد چرب می‌گردد. . این بیماری خود نیز به چند دسته تقسیم شده و در شدیدترین مراحل باعث سیروز کبدی یا زخم و سپس نارسایی کبدی می‌گردد.
  • نوع الکلی: این بیماری جزء اولین مرحله‌های بیماری‌های کبدی مربوط به الکل است. کبد با مصرف زیاد الکل صدمه دیده و قادر به شکستن چربی‌ها نیست. اگر فرد از مصرف الکل خودداری نماید، این نوع کبد کم‌کم درمان می‌گردد، اما در صورت ادامه به مصرف الکل فرد ممکن است دچار سیروز کبدی گردد.
  • در زمان بارداری: هرچند این نوع از کبد چرب خیلی نادر بوده، با این حال جمع شدن چربی در هنگام بارداری می‌تواند خطراتی جدی هم برای مادر و هم برای جنین داشته باشد. این بیماری می‌تواند باعث نارسایی کبدی، نارسایی کلیه، عفونت شدید یا خون‌ریزی شود. هرچند دلیل این بیماری کاملاً شناخته نشده اما دانشمندان معتقدند این بیماری با هورمون‌های این دوران در ارتباط است. علایم این بیماری در سه ماه سوم رخ داده و شامل حالت تهوع، استفراغ، درد در قسمت بالایی سمت راست شکم، زردی و کسالت عمومی می‌باشد. زنان باردار باید آزمایش‌های لازم را برای اطلاع از این بیماری انجام دهند، اکثر زنان پس از زایمان شروع به بهبود می‌نمایند.

تشخیص بیماری

با توجه به میزان پیشرفت بیماری و تشخیص پزشک آزمایش خون و یا تصویربرداری مانند سونوگرافی، CTscan یا MRI تجویز خواهد شد. در آزمایش خون بالا بودن میزان آنزیمهای کبدی می تواند نشانه ای برای این بیماری باشد.

درمان

در حال حاضر داروی خاصی برای درمان این بیماری وجود ندارد. استفاده از رژیم غذایی گیاهی، کاهش وزن و ورزش خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهند.بیشتر بخوانید.

در موردآرتروز بخوانید..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × دو =