آرتروز

arthritis

آرتروز شایع ترین بیماری مفصلی است. مفصل جایی است که دو استخوان به هم می رسند و انتهای هر استخوان با ماده ای بنام غضروف پوشیده شده است. در افراد مبتلا به آرتروز غضروف شکسته شده و دو استخوان بهم ساییده می شوند که باعث درد خواهد شد. این بیماری اغلب در افراد مسن دیده می شود اگر چه در تمام سنین امکان ابتلا وجود دارد.

سونوگرافی آرتوروز در رشت
سونوگرافی آرتوروز در رشت

علائم آرتروز

اگرچه تمامی مفاصل می توانند درگیر این بیماری باشند ولی مفاصل انگشتان دست، زانو و لگن بیشتر از سایر مفاصل بدن تحت تاثیر هستند. مفصلی که آسیب می بیند با درد و التهاب همراه است که این عوارض به مرور زمان با افزایش سن بیشتر خواهد شد.

تشخیص آرتروز

به دلیل گسترش آرام این بیماری امکان تشخیص این بیماری در مراحل اولیه دشوار است. با این وجود به کمک اشعه ایکس، MRI و آزمایش خون امکان تشخیص آرتروز وجود دارد. ذکر این نکته ضروری است که بیماری آرتروز با آرتریت روماتوئید کاملا متفاوت است. اگر چه هر دو بیماری باعث درد مفصلی می شوند ولی آرتریت روماتوئید یک اختلال خود ایمنی است.

سونوگزافی رشت

درمان آرتروز

 

تقویت عضلات اطراف مفصلی که دردناک است می تواند در کاهش درد تاثیرگذار باشد. پیاده روی و شنا می توانند تاثیر مثبتی در درمان این بیماری داشته باشند. کاهش وزن، استراحت کافی و استفاده از کمپرس آب سرد و گرم نیز به بهبود بیماری کمک می کنند.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + 17 =