PRT

PRT & FT

يكي از مراجعات عمده بيماران به مطب نورولوژيست‌ها و جراحان مغز و اعصاب دردهاي راديكولر مي‌باشد. بسته به سطح و شدت درگيري روش‌هاي مختلفي از كنترل درد و رفع فشار از روي عصب توسط متخصصان مربوطه تجويز مي‌گردد، از استراحت و تجويز دارو گرفته تا اعمال جراحي متعدد و متنوع. يكي از روش‌هاي كنترل علائم- ونه درمان- در موارد فوق بلوك  اعصاب با تركيبات مختلف با راهنمايي CT-Scan در محل خروج ريشه‌هاي عصبي از كانال نخاعي و يا در محل Facet Joint مي‌باشد. سطح عصبي عامل درد و سمت آن، توسط پزشك مريوطه، (در صورتي كه رفع عامل درد مقدم به رفع فشار و يا تنها عامل نياز به مداخله پزشكي باشد). مثلاً بعد از لامينكتومي در صورتي كه درمان طبي پاسخگو يا كافي نباشد با كمك سوزن‌هاي مختلف به موضع درد رسيده و تركيبات مناسب در محل تزريق مي‌شود. اين روش تا 95% دردهاي فوق را رفع كرده و تا 4 بار به فواصل 3 هفته‌اي قابل تكرار مي‌باشد. در صورتي كه بعد از 4 بار تزريق، درد رفع نشد؛ احتمال موفقيت در روش فوق بسيار كم است.
—–
درد گردن و كمر جزء علل و شايع مراجعات پزشكي است. شيوع درد ستون فقرات حدود 60% مردم بوده، درد ستون فقرات دومين علت مراجعات پزشكي بيماران سرپايي، سومين عامل اعمال جراحي، و پنجمين علت بستري است. بيشتر علائم طي چند روز تا چند هفته با درمان نگهدارنده بهبود مي‌يابند، اما يك سوم به مرحله ازمان مي‌رسند.
تشخيص‌هاي افتراقي شامل پاتولوژي‌هاي جسم مهره، پارگي‌هاي ديسك، تنگي كانال نخاعي، گيرافتادن عصب، درگيري عضلات پارااسپاينال، مشكلات Facet Joint، و علل خارج از ستون فقرات مثل Cancer، زخم معده و اثني‌عشر، پانكراتيت، آنوريسم آئورت و سنگ كليوي است.
Facet Joint مفصل سينوويال واقعي در محل اتصال مهره‌هاست كه با ديسك بين‌مهره‌اي عامل ستون فقرات مي‌باشد. علل سندروم Facet، تروما، آرتريت، و دژنراسيون است.
مستعد ترين محل اسيب Facet Joint در مسير ستون فقرات ناحيه توراكولومبر است، چون جهت F.J. به طور ناگهاني از كرونال به ساژيتال تغيير مي‌كند. در مرحله حاد و ابتداي مرحله مزمن، درمان نگهدارنده، توصيه مي‌شود. اگر پس از 12-6 هفته درد بهبود نيافت و شواهد اختلال نورولوژيك و يا راديولوژيك بازر وجود نداشت، بايد به Facet Syn. فكر كرد.
در اين گونه موارد مي‌توان در محل درد تركيبي از مواد بي‌حسي و ضد التهابي با راهنمايي                   CT-Scan تزريق نمود. كنتراانديكاسيون‌هاي تزريق، امتناع بيمار، عفونت سيستميك، عفونت پوست محل تزريق، اختلال انعقادي  (INR >1.2) و ترومبوسيتوپني <50000 باشد.
كنتراانديكاسيون نسبي: ناتواني در قرار گرفتن در حالت Prone، حاملگي، آلرژي به مواد حاجب يا بي‌حسي، اختلال سايكولوژيك و آسيب‌هاي نورولوژيك زمينه‌اي مي‌باشد. عمل جراحي قبلي ستون فقرات كنتراانديكاسيون انجام تزريق نيست؛. اما تكنيك انجام آن را مشكل مي‌سازد. تزريق به Facet Joint ايمن است و تنها حدود 1%  عوارض جرئي مثل درد پس از تزريق نشان ني‌دهد. نكته مهم تكنيك آسپتيك جهت ممانعت از گسترش عفوني در محل است. تزريق فوق را مي‌توان در فواصل 3 هفته‌اي تا 4 نوبت تكرار كرد. در صورت عدم پاسخ پس از 4 نوبت، احتمال كاهش درد با اين روش بعيد است.
در PRT تزريق در محل خروج اعصابي كه درد نخاعي را منتقل مي‌كنند (الياف A و C) مي‌باشد. A درد Sharp و C درد عمقي و مداوم را منتقل مي‌كند. درد در مسير الياف C مستعد به درمان با استروئيد و ازن مي‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + هفت =